افشای اسناد امریکا، حمله اسرائیل به ایران را به تعویق انداخت

در این مطلب آمده است: این افشاگری نشان داد که اسرائیل چه طرح‌های برای حمله به ایران داشته است.


این سند فوق‌محرمانه جمعه گذشته در یک کانال تلگرامی حامی ایران منتشر شد و به نظر می‌رسد ارزیابی آمریکا از پاسخ احتمالی اسرائیل بوده باشد که مبتنی بر تصاویر ماهواره‌ای و سایر اطلاعات جمع‌آوری شده بود.

در این سند به دو موشک بالستیک هواپرتاب اسرائیلی به نام‌های «افق طلایی» و «راک» اشاره شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خواست که با احتیاط و تدبیر واکنش نشان دهد.

طبق اطلاعات به دست آمده توسط تایمز، اسرائیل نگران است که این افشاگری ممکن است به ایران کمک کند تا الگو‌های حملات را پیش‌بینی کند. اسرائیل مجبور شده است یک طرح جایگزین تدوین کند، طرحی که نیاز به شبیه‌سازی دقیق جنگی دارد تا قبل از صدور هر دستوری بررسی شود. این حمله همچنان انجام خواهد شد، اما زمان بیشتری از آنچه که قرار بود انجام گیرد، به طول انجامیده است.

در این افشاگری به اهداف احتمالی ایران اشاره‌ای نشده است، اما آمریکا به اسرائیل هشدار داده است که به زیرساخت‌های هسته‌ای یا صنعت نفت ایران حمله نکند. به گفته واشنگتن پست، نتانیاهو به آمریکا اطمینان داده است که این پاسخ بر اهداف نظامی متمرکز خواهد بود.

یک منبع اطلاعاتی که از گفتگو‌های اسرائیلی‌ها آگاه است گفت: «افشای اسناد آمریکا حمله را به دلیل نیاز به تغییر برخی استراتژی‌ها و اجزا، تعویق انداخت. تلافی صورت خواهد گرفت، اما بیشتر از زمانی که قرار بود طول کشیده است.»

در جریان یک نشست دو ساعت و نیمه در اسرائیل، نتانیاهو به بلینکن گفت که حمله پهپادی حزب‌الله به خانه‌اش در قیصریه در روز شنبه "یک مسئله با اهمیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت". او گفت که نیاز است آمریکا و اسرائیل "برای مقابله با ایران نیرو‌های خود را متحد کنند. "

طبق گزارش تایمز، بلینکن همچنین به نتانیاهو فشار آورد تا شدت واکنش اسرائیل را مهار کند.

بلینکن پس از این جلسه گفت: «ما در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم و همیشه از دفاع اسرائیل حمایت خواهیم کرد.» او اضافه کرد: «همچنین بسیار مهم است که اسرائیل به گونه‌ای واکنش نشان دهد که موجب تشدید بیشتر بحران نشود و خطر گسترش درگیری را کاهش دهد.»




افشای اسناد امریکا، حمله اسرائیل به ایران را به تعویق انداخت

بیشتر بخوانید